בעכו העתיקה

איך שבאתי לבקר ישר גונבו לאוזניי שמועות על סקס וירטואלי בעכו. עניין שנשמע כמעט סוריאליסטי כשעומדים על חופה של העיר העתיקה ולוכדים בעין בלתי מזוינת את המים הטריטוריאליים ועוד יותר כשמנסים לחלץ זהות סביב מסגד אל-ג'זאר, בו על הכניסה שלפו מטפחת גדולה וביקשו ממני עשרה שקלים ולכסות.    

 

יותר צנועה אך עדיין לוהטת ממעמקי חום יולי, חשבתי את עצמי בפורט סעיד מסניפה עם קשית מי ורדים. תיירת מזדמנת בגלימת וונדר-וומן (Wonder Woman) התוהה לאן נעלמו הגמלים שהבטיח המדריך המקדים למטייל החוזר. ברור, הדחקתי – כי לומר את האמת, כיהודיה ישראלית אין לי אומץ (להתמודד) ומעולם לא היה לי.

אבל הבטחתי לג'וזפין לעשות את המקסימום כדי לשוב לאומות המאוחדות שלה, כמבוגר אופטימי עם מסר פרטי ושונה מזה השחוק בפי כותרות החדשות. ג'וזפין היא האלטר אגו שלי, כך שבמידה לא מבוטלת יחסינו מבוססים על ניגוד ועל היותה בלונדינית רחבת גב שעובדת למחייתה בהשבחת גזעי כלבים סקנדינביים, מלאכה שהחליקה לתוכה בעקבות העובדה שכבר בגיל שלושים קפצה בנג'י למעלה ממספר שנותיה. היא גם דלוקה על הגבולי מהסוג הלא כשר ואדם שבְּמליצה לא מזויפת אני חבה לו את חיי. זו אחת מהסיבות שבכל פעם שאני שבה מכאן לשם, אני מקפידה להביא לה לפחות קילו של חלווה אורגנית משומשום מלא. ויש מצב שהפעם, דווקא בעכו, סוף סוף הבנתי למה תמיד ממיס אותה מאושר – להחזיק את הראש בשתי ידיים ולהרגיש את המתוק של האחר.

27 מחשבות על “בעכו העתיקה

  1. היי ברוכה הבאה לארץ הקודש. עכו היא אכן מאוד סקסית אפילו נפוליון לא עמד בפניה (אבל הוא היה נמוך) וג'וזפין בכלל לא החזיקה ממנו…

    אהבתי

  2. "להרגיש את המתוק של האחר"  יפה אמרת. יש לנו הרבה מה ללמוד מהם בתחום זה, וגם באחרים. אבל אפילו בשפה ובתרבות שלה  אין לנו מושג. אני סבור שאפשר לקבל מושג מה על התרבו השונה,ת רק מלראות את מגוון סוגי החלווה, הצבעים, הטעמים, הרמקמים וכו'. אגב, יש חלווה אורגנית בעכו?

    אהבתי

  3. תודה ז'אן קלוד. בדיוק מה שעלה בדעתי אחרי ביקור שם ובנצרת -איך לא גדלנו/פספסנו שפה שניה כולל חלון מעמיק לתרבות זמינה ומיותר לציין שמחירה של הפטרונות והיהירות הוא כמובן לא רק פרטי. לא חיפשתי בעכו חלווה אורגנית, אבל כן טרפתי בכנאפות. החלווה האורגנית שאני מייצאת ביצוא אישי, היא של חברת 'אדמה' (מעולה!) – ושוב הכל נשמע פוליטי…(:

    אהבתי

  4. עכו היא המקום היחיד בארץ שכמו בסרט אתה רואה, סתם באמצע היום ובערבו, ילדים קופצים לים מהחומה. תמיד נותן לי הרגשה שאני בתוך סרט ימתיכוני חוצלארצי. אבל גם המסגד מעניין, וגם הנִקְבָּה, ובכלל, חלון גדול לים התיכון.
    תודה 

    אהבתי

  5. נחמד להזכר שעכו נמצאת בתוך תחומי ארץ ישראל עיר עתיקה ומענינת לצערי רבים מתעלמים מיחודה ומיופיה..גם אני שכחתי שאכן יש לנו עיר כמו עכו
    "פתולימאוס מתקופת תלמי הסלוקי"תודה על התזכורת וברוכה הבאה לארץ הגליל..

    אהבתי

    • תודה רבה יעקוב. חשבתי על זה גם – למה העיר לא זוכה לתשומת לב המגיעה לה – כי מבחינת אתר וכעיר עתיקה חיה ולא בתאוריה – היא יכלה להיות מוקד ביקור הרבה יותר מסיבי. ניחוש – אין בה מקומות שקדושים ליהודים / העדר אינטרס פוליטי.

      אהבתי

  6. אני לא חושב שהסיבה לחוסר ענין בעכו  נובעת ממחסור במונומנטים דתיים יהודים או קברים של צדיקים מימי קדם..  בכל זאת מדובר בעיר בעלת יופי מזרח תיכוני מיוחד במינו המשלב את העתיק עם החדש ובעלת אוכלוסיה רב גונית ורב עדתית…העיר התאפיינה לאורך שנים כעיר ערבית ואומנם רוב ראשי העיר בה היו ערבים סונים אשר נתמכו על ידי פעילי רק"ח ואחרים מהמגזר הערבי..סיבה טובה למימסד היהודי להתעלם מצורכי העיר עכו ולא להזרים תקציבי פיתוח ואחר ענין שבשיגרה בארצינו הנאורה..

    אהבתי

    • …מודה שאני לא מתמצאת לעומק בנושא הקדושים וזה היה רק ניחוש. אבל הזכרת לי בדבריך שבחמאם בעכו יש סרט המחשה מאוד מושקע, עם ארבעה שחקנים שלפחות שניים מהם, היותר 'ראשיים' הם יהודים שמשחקים ערבים, הסתכלנו אחד השני (אני ומשה בן זוגי) ופרצנו ללא תיאום מראש בצחוק – זה היה מגוחך ברמות. הזכיר לרעה איך בעבר שחקנים אשכנזים היו משחקים מזרחיים. בכל מקרה ולתשומת לב כולנו – כניראה שיש מחסור בערבים או בשחקנים ערבים בארץ.

      אהבתי

  7. מעבר לקסם שביופי של הפוסט המקסים הזה (אני ישר בהתחלה שם עם העניין הזה על הסקס הוירטואלי עלה לי הלחץ דם והתחילו לי פרפורים בקוצב כליות שלי) אבל עלתה בי מחשבה קטנה בעניני דיומא שנזכרתי כמה יפה שם בעכו  וכמה עדיין העיר המקסימה הזאת סובלת מיחסי ציבור רעים ועוד יותר שאלתי את עצמי איך זה שהסבאים שלי ושלך ובמיוחד הסבתאות (שכזכור לך כולן יבשו כביסה באותה השמש! מה שעושה אותנו כמעט בני עיר אחת או אפילו קויזנים רחוקים) לא שמו לב ליופי הזה? התשובה המקובלת שזה נעשה מטעמים של מחיקת האחר וטעמים פוליטים "ציוניים"? פשטנית מדי. איך זה שהם ראו רק את הליכלוך (ולהזכיר לך העיירה היהודית שממנ ההם באו לא ניראתה הרבה יותר נקיה מהכפר הערבי הממוצע בתחילת המאה יש הגורסים שהיה מלוכלך יותר..) 
    איך הם לא ראו ולא רצו לראות? 

    אהבתי

    • תודה רבה עדי.
      לא יצא לי להחליף מילה עם סבתא שלי על עכו ובכלל היא הייתה די חסכונית במילים, אולי בגלל היתושים והביצות כפי שציינת. כל מה שנותר לי הוא לשער, שלו הייתה מפרגנת לעצמה חופשה צפונית למפרץ חיפה – הייתה בוחרת את נהריה 'האירופאית' ולא את עכו-מזרח-תיכון-עתיק. ושאלה פילוסופית לא קלה בכלל – למה מחשיבים דבר אחד ליפה ואחר למכוער – רק טבעי שגאוגרפיה, שורשים ורוח הדברים המשתנה בין הזמנים משחקים תפקיד, לא?
      (מענין איזה יופי חבוי אנחנו מפספסים עכשיו).

      אהבתי

      • רק אחת היתה  לך? לי היו שתים האחת לא רק שבזבזנית במילים? אלא שהשאילה מילים ככל הבא ליד.השניה חסכנית לא רק במילים(למרות שהיתה אפילו אמידה במושגים של אז בוודאי יחסית לסבתא השניה) אלא בכל דבר שלא לדבר על התיון שעבד אצלה שבוע ואחר כך עוד סחט איזה שתי כוסות לשבת ולא לדבר על הביצים השבורות ובכלל היתה  חסכנית גדולה. אז דווקא הבזבזנית היה בה חוש אסתטי בלתי נגמר. גם היה לה חוש חש לעשות כל מיני דברים כגון רקמו אין סופיות וג'רות שהיא היתה מקשטת בסגנון אורינטאלי אבל היא גם היתה משתמשת בחפצים אורינטלים לקישוט ביתה כולל כפיות ופופים ורהיטים מקהירו (מה זאת אומרת ציפרה שהיתה בבריגדה היתה מביאה לה) אבל באמת? לא רק שהיתה הרבה יותר רגישה ליופי מחברותיה? היה לה חוש גם לאורינט שזה בעצם נושא מחשבותי ההוזות….

        אהבתי

      • אחד לאחד אני מסכימה עם הסבתא הבזבזנית: אסתטיקה אוריאנטלית יכולה (אז ועכשיו) להוות תיקון מסוים כלומר נחמה לעוולות אירופה.
        ותודה על הסיפור (:

        אהבתי

  8. לולא הועלתה השאלה הפילוסופית לא הייתי מטריד את טורפי הממתקים ומספרי הסיפורים.
    אז ככה. פעמים רבות ביקרתי וחזרתי אל אותה עכו. ביקורים ראשונים לא מלהיבים. העיר הייתה מוזנחת וחופיה קלטו פסולת גם מהים. סיבות?

    ראשית העיר לא נכללה בתחומי ארץ ישראל. מסיבה זו פעם לא קברו בה יהודים אלא בכפר ערבי (היום) שבסמוך לה.
    שנית כפי שכבר נכתב הערבים בה לא מיעוט ולמה להשקיע.

    בחלוף השנים הייתה לעיר עדנה. פסטיבל עכו ושיקום הריסות (אולמות האבירים בחלוץ) ולאחרונה השתלטות יהודית על מבנים "נטושים" והפיכתם לבתי מלון מבוקשים.

    בקיצור לא הגיאוגרפיה וגם לא שאר הדברים הדירו מעכו את תשומת הלב של הממסד היהודי.

    לעניין הרומנטי אפילו נפוליון השרמנטי – צעיר מבטיחבראשית דרכו לצמרת – לא הצליח את עכו לכבוש.

    את המתרפקים על התרבות שבקצה מערב אני מבין, אבל עם משאלת ליבם איני מסכים. יש לנו ארץ ותרבויות רבות לה. לפני שאהיה פרנסבי אני מעדיף את קרבת האפנדי.

    תמר לעניין היופי החבוי שאנחנו מפספסים. מנסיוני למדתי שזה כל הזמן ולא רק עכשיו. בארצות לא מעטות טיילנו מקומות מקסימים ראיתי אבל כל פעם כשלארץ חזרתי גילו לי שליד כל מקום שראיתי נחבא מקום עוד יותר יפה. סה לביא.  במקום להצטער למדנו להתרפק על החוויות מהמפגשים עם הנופים האנושיים.                

    אהבתי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s