ביקורה של איתנה

היה די ברור שבואה של איתנה, שרק נאצות שמעתי עליה משחר ילדותי (שעזבה את הארץ בשנות השישים עם מתנדב אמריקאי שיכור בטיסת אמוק ואחר כך זרקה אותו כמו כלב והוא מת מזה, או מהשתייה מי יודע… ובכל זאת נשארה בגולה!) – יתרסק חזיתית ישר על ההתחלה. שהיא בטח תלין על משפחתה בארץ (הצד של אבי), שהחרימה אותה ותנסה למצוא בכוח מקבילות נסיבתיות בינה וביני. כי היא גרה קרוב רחוק, בפרבר עשירים בדנוור, פחות משלוש שעות טיסה מכאן. ובאמת על המשפט הראשון שהיא מנחיתה, כבר זרקה בעברית פלמחית – גם אני חשבתי בזמנו שזה לא לתמיד.

מה פתאום אצלנו בבית? היא יכולה רק בחדר משלה, אז שכרה במלון התפוח החמישי. חדש לגמרי. טוב, מה שבארץ פרשו כשיכרות בעצם היה סמים אבל טובים, כאלו שהרחיבו נחיריים והביאו מכה במיליונים, אבל מי סופר? אני פוסט פמיניסטית ולא בענין שלי לחשב כמה אגורות עשתה אישה על בן זוגה המת. מצד שני, אני אוהבת את משפחתי ולא מעט סנטימנטים חרושים בי על דגל המורשת. והיה קל? היה קשה מאוד בנהלל ואיך היו יולדים ביחד עם הפרות ברפת, שבעצם היו פרה אחת שכולה עור ועצמות שהייתה כמו חברה ובקושי נתנה חלב ובסוף גם מתה לפני הזמן. אז אותי היא לא תמרח איתנה, הצלפתי לעצמי כטרום קבלת נוסעים – לה יש אולי את החוצפה, אבל לי יש את הכלים.

גררתי לחנות הממתקים כדי לפטם ולחבל בסתימות אם ישנן טבעיות ואז לחוטים ולכדורי הצמר של ג'ואן פאוליני. זה לא שלא נתתי לאורחת שלי לבחור, נתתי – ציפור או דובון או עלי שלכת, אבל אין שום מצב שהיא חוזרת לדנוור בלי גובלן. לא יודעת? לא נורא, אני אלמד אותך בית ספר.

מודה שרקחתי מזימה עלובה שתחזיר כבוד משפחה אבוד ותגן אלוהים יודע על מה… בשעה שאיתנה דווקא שיתפה פעולה ואיך שהתיישבה על המחט הראשונה, החלה לשיר בקול סחלבים את 'דום טוותה העלמה בפלך' ודמעות אשה שהתייסרה על פושטת-יד ששדדה לוליין, המיסו את ליבי בליבה.

24 מחשבות על “ביקורה של איתנה

  1. תמר, מחמם את הלב איך שאת מתחילה את הסיפור קשה כארז ומסיימת רכה כקנה. הגלות מרככת אותך בנהלל זה לא היה קורה (זקני הישוב מתהפכים מבושה בקברם)…

    אהבתי

    • יש להניח, שהם מתהפכים שם ואיך לא?
      ואני באמת תוהה האם חלק מתהליך ההתרחקות כרוך בהתרככות, או שאולי אני סתם עוד קלישאה שחוקה של מה שמכנים 'ישראלי' – אתה יודע… מחוספס מבחוץ ונימרוח מבפנים.

      אהבתי

  2. מי שלב פועם בקרבו ימצא באהבה נחמה.

    מי שבא לו להתהפך שיעשה זאתעוד בחייו…..והמתים שינוחו בשלום על משכבם. 

    איתנה. שם עם ניחוח של פעם. ניחוח הסיפור משפחה איתנה. 

    אהבתי

  3. תמיד שמעתי על הסכסוכים בנהלל, אך הסיום המעולה שלך יישב את כולם, נדמה לי. אני הוזה על חנות הממתקים שצילמת. ניתן לומר הרבה דברים רעים על ארה"ב, אך אין דבר רע שניתן לומר על ממתקיה. פרט אולי לעובדה שהם ממיתים (אבל ברכות).

    אהבתי

  4. ממתיקים ממיתים?

    יש לי חבר חכם שגילה לי שכאשר מדובר בחומרים ממיתים אזי הכל הוא עניין של המינון. חשבתי על כך וגם קראתי ומצאתי שחברי צדק. מאז גם השלתי מעלי מספר ק"ג מיותרים (עניין של מינון כבר אמרתי) 

    אהבתי

  5. איתנה,מלון תפוח החמישי וחנות ממתקים מדהימה מפתה להצטרף לחגיגה..
    מענין חנות ממתקים אכותית ודומה ראיתי בעבר ביציאה המזרחית מהולנד לגרמניה אז חיפשתי לרכוש צידה מתוקה לדרך..אולי אותם תושבים ותיקים באורגון מקןרם מאותה סביבה אירופית או אולי צפוניתית יותר..?
    אכן תרבות מפותחת של עסקים משפחתיים זעירים יש למקומות מרוחקים באמריקה אבל גם באירופה יש עסקים דומים ואלה לרוב שורדים גם תקופות שפל ביתר קלות ..תמשיכי לחגוג אבל אל תשכחי את הפרות המיובשות בארצינו הקטנה אגב בעברי כתלמיד צעיר התמחתי בגידול  עגלי חלב אכן אלה היו ימים יפים חלמנו חלום…חלום שחלף עם הרוח… 
       

    אהבתי

    • החלום חלף עם הרוח. מה חבל.

      החולמים הם ששינו עורם ואתו כבה נרם. רק האמיצים הם שיכולים לשיר בחנוכה: "כל אחד הוא אור קטן וכלנו אור איתן. סורה, סורה חושף מפני האור…."

       

      אהבתי

  6. הכי אני אוהבת גובלנים. שוקולד הכי פחות. את רואה ,תמרי, אני מנסה אוטוסוגסטיה. כל כך יפים החוטים הערוכים במסדר, גם השוקולדים בצינצנות. כל כך שונים ממסדר פרות ברפת והעגלים המסכנים. כל כך עצוב לי לחשוב על כך למרות שכשאני אוכלת גבינות אני חושבת על משהו אחר.

    אנשים מעניינים יש לכם בנהלל.   

    אהבתי

    • האב, התכוונתי ל"הרוזן ממונטה קריסטו" למרות שבמחשבה שנייה יש כאן תזכורת בהפוך על הפוך ל"ביקור הגברת הזקנה" של דירנמאט.
      האם גם לבן יש איזה סיפור נקמה עסיסי?

      אהבתי

  7. הם ערכו דו-קרב ביניהם.
    מאחר ושניהם עטו מסכות, דיומא האב לא ידע נגד מי הוא נלחם.
    דיומא הבן ידע משום שהוא זה שיזם את הדו-קרב.
    דיומא האב ניצח…

    אהבתי

כתיבת תגובה