סלאח עליכום

בדרך לשייט בירדן ולביקור בשמורת החולה אני מנסה לענין את בני פרי בנוף הגלילי, השונה כל כך ממה שמציע מסך המחשב ו/או הטלוויזיה. נראה קל כי בעצמי אני דלוקה על כיפות טורקיז ומסבירה לו שאיפה שבין הבנינים מתנוסס צריח וסהרון ירח גרים מוסלמים ובישראל גרים גם נוצרים, לכולם יש פה מקומות קדושים למשל הכנרת (הסִי-אוֹף-גָלִילֵיי) שתכף ניראה מצד ימין – הנוצרים מאמינים שישו עשה בה כל מיני ניסים ועזר לאנשים ואפילו הלך שם על המים. זה סתם אמא, נכון? אנחנו חושבים שזה סתם אבל המון אנשים חושבים שזה היה באמת ובאים מכל העולם לראות איפה זה קרה. אז בגלל זה אומרים ההולי סיטי? ההולי לנד, כן ובגלל זה יש גם הרבה מריבות כי כל אחד רוצה את הלנד הזאת לעצמו. אבל למי יש את הקונטרול (מי שולט) באיזרעל? ליהודים. אז למה אנחנו לא הורסים להם את הבתים?

עוד מלפני שיצאנו היה בי חשק אבל יש מצב שבעקבות תפקודי הכושל כפיגורה מחנכת, הוא המשיך להתגבש רעיונית, כך שבדרך חזרה עצרנו במסעדת אבו-סלאח (המצוינת!) בצומת יסוד המעלה, לנגב תשובות מ'חומוס מתקופת האבן' (שֶם מנת הדגל מסדרת מנות החומוס) וְלַעוּף עם 'מוחמר' – עופיון צלוי על לאפה מֶסוּמֶקֶת.

יַאק!…….. (איכס!)……מה אמא, ככה הרגו את הציפור לפני שבישלו אותה? ברררר………… הזדעזע. זו לא הייתה מלאכה נטולת נוצות, להסביר לפרי (שנולד בישראל וחי בה עד גיל שנה ומאז שמונה שנים בארה"ב), את קסמם של מטעמי הגליל בשעה שסכינו המשוננת של נביא שהוא רק בן דוד, תקועה מולנו עמוק בחזהו של עוף גוזל.

לא בדיוק, זה רק סגנון הגשה, השקעתי טרחנות גורמה או בעצם בוטיק כפי שנהוג להגדיר כיום אך כצפוי מצפוני הכתים. הרי רק לפני כמחצית השעה נפרדנו מאגמון החולה והנה אני מורחת הסבר על מתן לגיטימציה להרג של בת מינן בכוונה תחילה, כאילו שמישהו שמספיק לו צ'יפס רצה לשמוע ואני לחלוטין לא צמחונית או נקייה מצלקות העבר הלאומיות שדבקו בבני דורי.

כך או כך, כשאתה לא גר פה אתה לא אמור לשלוף את דעותיך ורגשותיך סביב נושאים שנויים במחלוקת. את זה יודע כל ישראלי שלא חי בארץ כמה שנים ובא לבקר. עם זאת, אולי זה משמח, את מי שזה משמח, שלא נתפסתי לשאננות והחלקתי בטבעיות לאקטואליה-מול-מקום כששאלתי, אישה פתיה את בעלה במהלך נסיעה – מה קורה עכשיו בסוריה. זאת אומרת שהנוף הגלילי אומנם הפעים, אך המילה אסקפיזם לא תאמה  – כי בתום לב, גיליתי שאין ביכולתי להסיר מבט מהאנטנות הצבאיות או להשתיק תדרים ששולחת הגדר הצפונית ובמיוחד הצפונית-מזרחית.

14 מחשבות על “סלאח עליכום

  1. ראשית, אבו סלח היא מסעדת הדגל של משפחת פלמה.
    שנית, העופיון שלהם (פרט לעובדה שהוא משופד בחינניות מזרחית בסכין) הוא אחת המנות המתסיסות את בלוטות הרוק (לפחות אלה שעדיין עובדות). שלישית, בעיקר אני הולך אצלם על חומוס עם צנובר שמשתלב מצויין עם פיתות בגודל מפרשי קטמראן.
    רביעית, (הערה מעט פיינשמקרית) זה מעצבן אותי שאתם פולשים לנו לגליל מתי שבא לכם ונכנסים למסעדות הבית שלנו. אבל נסלח לכם כי באתם ממדינה שתורמת לא מעט לחיזוק היישוב היהודי בקריית ארבע וחברון.
    וחמישית, עליכום סאלאח!

    אהבתי

    • שמחה שאתה סולח ותודה על הכנסת האורחים, דודו. כשתבוא לבקר אצלינו ביבשת ההתנחלויות המאוחדות (ואתה יותר ממוזמן!) אקח אותך לטעום את החומוס המקומי והיחידי בעיר ואז תבין מצוקה מהי. במקביל אני מבטיחה שלא אסתפק בעינויים ואקח אותך גם ליקב הסמוך בו אפשר להשתבח במזון ובשיכר שאתה לא מאמין.

      אהבתי

      • תמר ברוכה הבאה, את ובני משפחתך.
        העם בישראל ידוע שם בגולה שלך כעם חם מקבל אורחים. כל אורח מה"שם" שלך WELCOME . אז עם מעט הכבוד שנשאר לי לאותו "מומחה" אינך פולשת לא לגליל ולא לפלשת.
        מאוד מפתיע מאין לבוחר ה "אז למה אנחנו לא הורסים להם את הבתים?" שווה בדיקה. אפרופו אדוני הארץ. אינך זקוקה לאישור כניסה ממר דודו פלמה.

        פעם לפני הרבה שנים בדרכנו לטיול בוקר שבת אמרה שאלה בתי בכורתי: "לערבים? הם מסריחים". לא חקרתי ולא חפרתי. לכפרים הערביים שמנו פעמינו. בחזרה בביתנו שאלתי איך? אמרה כף. אז תארתי וגם הרחבתי איפה היינו ועם מי התחברנו.   

         

        אהבתי

      • תודה. באשר להריסת הבתים אני נוטה להאשים בכך את משחקי המחשב שלרוב דברים יותר ברוטלים מהרס בית וירטואלי מאפיינים את הנאה שהם גורמים. ברור שאני מתחמקת בכך מן העובדה שאני כאם לא עומדת בחסימת שעשועים מהסוג הזה, לרוב בגלל משחקי המחשב שאני משחקת בהם, לדוגמה כאן.

        ו-גם אני אוהבת את חוש ההומור של דודו, הכל ממש בסדר.

        אהבתי

      • הריסת בתים ממשחקי המחשב. ניחא.
        אבל מניין הרעיון על הרס בתי הערבים דווקא? 

        אין לי ביקורת אני באמת מתעניין איך ילד מ"שם" מגיע לכאלה מסקנות "כאן" 

        אהבתי

      • לא רעיון של הרס בתי ערבים דווקא, זה כבר האוזניים שלנו, עבורו כל הנושא לגמרי מופשט. לעומת זאת הרס של כל מה / מי שלא שייך לקבוצה שאתה שייך אליה כלומר ל'טובים', מוכר כי קיים בבסיסו של כל משחק מחשב שני.

        אהבתי

      • תמר תודה

        גם אני בעד חוש הומור אבל לא אוהב בדיחות על חשבון……מוחלשים

        דרך צלחה ובעיקר נחיתה רכה באורגון הרחוקה   

        אהבתי

  2. תמונה משפחתית יפה על רקע מנת חומוס במסעדה גלילית..
    כל אחד קשור לשורשים שלו וטבעי הדבר שאת מטיילת במקומות קרובים לליבך ובכלל יש לגליל קסם מיוחד במינו  אבל גם עצבות מסוימת של מחוז לא פורץ דרך..מענין בעבר יהודי הגליל שרדו לרוב את החורבן הרומי ממאה ראשונה לספירה וההתישבות היהודית המשיכה להתקיים בגליל שנים רבות גם אחרי המרד….אני אוהב את סכיתופוליס את יודפת וציפורי בכל מקרה טוב לדעת שיש גם מסעדה טובה של אבו-סלאח ביסוד המעלה חידוש מרענן עבורי..תמשיכו לטייל ולהנות מביקור מולדת ותעשירו אותנו בהמשך במידע מרענן..

    אהבתי

    • תודה רבה יעקוב. זה נכון, יש בנוף של הגליל עצבות או אולי מינוריות נוגה. מה שמתחבר לכך שלצערי אנחנו חוזרים מחר לאורגון ובכך תם מסעינו באתרי ישראל להפעם. אשתדל לספק מידע מרענן משם (:

      אהבתי

  3. עם שניצל אתה יכול להדחיק, גם עם נקניקיות, אפילו סטיק בתנאי שלא יהיה מדמם מדי, אבל עם הציפור המסכנה והסכין, קשה. נראה לי שאם בנך יהפוך לצמחוני, לטיול הזה יהיה חלק בכך. נהניתי כתמיד לקרוא אותך.

    אהבתי

    • תודה רבה ז'אן קלוד. אתה צודק מאוד, זו הייתה הדחקה מאתגרת ביותר ואם פרי יהפוך לצמחוני אקח אחריות על כך שזה קרה בעקבות נהייתי הבלתי מרוסנת אחר מטעמים מזרחיים (אמא יש רק אחת ולרוב היא גם אשמה).

      אהבתי

  4. ספרה של תמר המר "הפער בין עופות שמורת החולה ועופות בצלחת כפי שהסברתי לבני"… ואוי איך שהייתי יורדת עכשיו על החומוס הזה עם הצנוברים ומפרשי הפיתות שתיאר דודו.
    תעשו חיים! 

    אהבתי

    • תודה רבה מיכל וזה רעיון מצוין כי אם כבר ספרות, אז חשבון נפש וגם השם מאוד מוצא חן – אקדמי עם טאץ' אישי. והחומוס של אבו סלאח הוא בריאות ושלום עולמי.

      אהבתי

כתוב תגובה ליעקוב מירון לבטל